Na czym polega dieta Dukana?

Chyba każdy z nas chce być atrakcyjny. Dlatego tak wielkim powodzeniem cieszą się różnego typu diety, których stosowanie ma sprawić, że stracimy zbędne kilogramy. W prasie kobiecej czy na portalach praktycznie codziennie pojawiają się nowe dietetyczne propozycje. Niektóre z nich przechodzą bez echa, inne zyskują wielką sławę. Do tych ostatnich na pewno można zaliczyć dietę Dukana.

Pierre Dukan, autor przebojowej diety, to francuski doktor, którego książki zyskały ogromną popularność na całym świecie. Na swoim koncie ma takie topowe pozycje, jak: Największym dokonaniem Francuza niewątpliwie jest jednak to, że tysiące kobiet i mężczyzn codziennie stosuje jego dietę i z uśmiechem na ustach odnotowują spadek wagi. Koło takich efektów nie można przejść obojętnie. Warto więc zastanowić się przez chwilę, na czym polega fenomen diety Dukana?

Proteiny, proteiny i jeszcze raz proteiny

Podstawowym założeniem tej diety jest spożywanie codziennie bardzo dużej ilości białka oraz całkowite wykluczenie z jadłospisu węglowodanów i tłuszczy. Dieta składa się z czterech etapów. Już od samego początku zaczyna się od „dużego białkowego uderzenia”. W pierwszej fazie możemy jeść bowiem posiłki składające się tylko i wyłącznie z produktów białkowych. Z napojów dopuszczalna jest czysta woda (pita w dużych ilościach) oraz herbaty ziołowe i inne napoje pozbawione cukru.

Następny etap nazwany został „fazą równowagi”. Jest to okres kluczowy, który trwa aż do momentu osiągnięcia oczekiwanej wagi. W czasie tego etapu trzeba jeść posiłki złożone z białek i warzyw przez cały tydzień.

W momencie, w którym wskazówka na wadze pokaże upragnioną liczbę, można przejść do etapu trzeciego. Podczas jego trwania przez pięć dni w tygodniu nasze białkowe posiłki możemy wzbogacić o owoce, pełnoziarniste pieczywo oraz produkty skrobiowe. Raz w tygodniu dalej jemy natomiast wyłącznie dania w 100% białkowe. Siódmy dzień śmiało możemy natomiast nazwać „dniem wytchnienia”, na talerz dokładamy wówczas wszystko, na co mamy ochotę. Dukan tłumaczy, że ten etap ma na celu utrwalenie osiągniętego w fazie poprzedniej wyniku, a także uniknięcie efektu jo-jo. Aby obliczyć długość jego trwania, należy pomnożyć każdy stracony kilogram przez 10. Wynik tego mnożenia oznacza liczbę dni, przez które trzeba stosować fazę trzecią diety Dukana.

Jeżeli uda nam się ukończyć wszystkie 3 etapy, czeka nas wspaniała faza 4, w czasie której możemy jeść dosłownie wszystko. Należy jedynie pamiętać, aby raz w tygodniu dietę ograniczyć do produktów białkowych. Ten jeden dzień, według francuskiego lekarza, ma zapewnić, że nową wagą będziemy cieszyć się przez długie lata.

Wątpliwości lekarzy

Ogromna popularność diety Dukana sprawiła, że zainteresowali się nią również specjaliści. Większość lekarzy wypowiada się o niej krytycznie. Uważa, że jej stosowanie negatywnie odbija się na zdrowiu, wpływając na osłabienie organizmu. Stosowanie tej diety może np. doprowadzić do chorób nerek i zwiększenia łamliwości kości. Czy należy przejmować się tymi opiniami? Na pewno nie można ich bagatelizować. Z drugiej strony taka liczba zadowolonych z niej osób nie może być przypadkowa.

Należy pamiętać, że dieta Dukana to nie jedyna możliwość odchudzania. Dobierając odpowiednią dietę, zawsze powinniśmy skontaktować się ze specjalistą i opracować plan żywienia adekwatny do swojego stanu zdrowia oraz innych indywidualnych predyspozycji. Wiele propozycji diet i innych sposobów na odchudzanie znajduje się w naszym dziale Suplementy - Diety - Zdrowa żywność . Serdecznie zachęcamy do jego odwiedzenia i oczywiście dbania o swoje zdrowie. Mniej kilogramów to ulga dla ciała i o wiele lepsze samopoczucie. Życzymy wszystkim powodzenia w walce ze zbędnymi kilogramami!