Poszukujesz oleju silnikowego, który sprawdzi się w bardzo wysokich temperaturach?
Regularna wymiana oleju silnikowego to jedna z gwarancji sprawności auta oraz bezpieczeństwo jego użytkowania. Co mówi nam oznaczenie „olej 15w40” czy też „olej 10W50”? Dowiesz się tego z naszego artykułu.
Funkcje oleju silnikowego
Regularna wymiana oleju silnikowego w aucie zapobiega między innymi nadmiernemu zużyciu oraz awariom wielu części, takich jak wał korbowy, tłoki czy łożyska. Ponadto olej silnikowy chłodzi oraz zwiększa szczelność elementów ruchomych silnika, dzięki czemu możliwe jest wytworzenie większego ciśnienia w cylindrze. Dobrej jakości współczesne oleje zapobiegają też choćby korozji wnętrza silnika, zmniejszają ilość osadów czy też zwiększają smarność oleju.
Z kolei jedną z najważniejszych właściwości oleju silnikowego jest jego lepkość. Z tego też powodu amerykańskie Stowarzyszenie Inżynierów Motoryzacji SAE (z ang. Society of Automotive Engineers, obecnie SAE International) stworzyło specjalną klasyfikację olejów uwzględniającą właśnie ten ważny parametr. Jak czytać poszczególne oznaczenia odnoszące się do lepkości oleju?
Klasa lepkości zimowej oraz letniej
Z oznaczenia lepkości poszczególnych olejów silnikowych dowiemy się, ile wynoszą maksymalne oraz minimalne temperatury w których dany olej zachowa swoje optymalne właściwości. Pierwsza część oznaczenia, przy której widnieje literka „w” będąca skrótem od angielskiego słowa winter – to oznaczenie tzw. zimowej klasy lepkości danego oleju. Im niższa jest liczba przy literce „w”, tym bardziej lepki pozostaje olej w niskiej temperaturze.
Płynniejszy olej będzie zdecydowanie lepiej smarował silnik uruchamiany podczas mrozu, gdyż olej przepływa wtedy dużo łatwiej i szybciej się przemieszcza, gwarantując dużo lepszą ochronę wszystkich elementów w krótszym czasie. Przykładowo olej 10w50, czyli o zimowej klasie lepkości na poziomie 10, zachowuje lepkość w temperaturze do – 25 stopni Celsjusza. Z kolei odnośnie wysokotemperaturowej lepkości oleju, im wyższa liczba występuje w opisie, tym wyższa może być temperatura otoczenia przy której olej zachowa optymalne właściwości, w tym zwłaszcza większą lepkość.
Do jakich samochodów olej 10w50?
Olej o zimowej klasie lepkości zimowej na stosunkowo niskim poziomie 10W oraz o letniej klasie lepkości na poziomie 50 sprawdzą się zarówno w wielu nowoczesnych samochodach, jak i w starszych konstrukcjach, także tych sportowych oraz wyczynowych. Taki olej zalecany jest do silników, które wymagają stabilnego oraz solidnego filtra olejowego (zarówno z turbo, jak i bez turbodoładowania). Olej ten może być stosowany nawet przy bardzo wysokich temperaturach.
Oleje o takim oznaczeniu mogą być zarówno syntetyczne, jak i półsyntetyczne. Ostateczny wybór konkretnego oleju powinien zostać dopasowany do konkretnego typu samochodu i jego silnika. Należy pamiętać, o tym, że niewłaściwie dobrany olej nie tylko nie przyniesie spodziewanych rezultatów, ale może przyczynić się do uszkodzenia silnika oraz innych negatywnych konsekwencji, dlatego zawsze należy skorzystać z rady specjalistów w tym zakresie oraz zwracać uwagę na zalecenia producentów samochodów.