Przyszły model zarządzania biznesem – potrzeba ekobiznesu
Biznesowy model organizacji zależy przede wszystkim od tego, jaki dana firma przyjmie pogląd na konieczność zapewnienia wartości udziałowcom. Wartość postrzega się tu przede wszystkim jako zysk pieniężny. Udziałowcy w tym kontekście to osoby, które pozostają w kontakcie z daną firmę i mają interes w jej rozwoju.
Wpływ na środowisko
Coraz częściej mówi się o tym, że zarządzanie biznesem powinno być bardziej spersonalizowane. Wymaga to podjęcia szerszej działalności gospodarczej – której cel wykracza poza krótkoterminowy zysk. Przykładem na realizację tej idei są korporacje obywatelskie, które koncentrują się na wpływie na środowisko. Marki przyjazne dla środowiska to firmy, które rozpoznają niektóre z największych zagrożeń stojących przed naszą planetą i wiedzą, jak wymyślić unikalne sposoby przezwyciężenia tych problemów. Problemy te stawiają przed nami pytania o to, jak powinien wyglądać nowy, etyczny model biznesu.
W biznesie etykę można zdefiniować jako zdolność i chęć do refleksji nad wartościami w trakcie procesu decyzyjnego organizacji, do określenia, w jaki sposób wartości i decyzje wpływają na różne grupy interesariuszy oraz do ustalenia, w jaki sposób menedżerowie mogą stosować te zasady na co dzień bieżącej działalności firmy. Etyka zarządzania obejmuje liderów chroniących swoich pracowników, klientów i całe społeczeństwo przed wszelkimi negatywnymi konsekwencjami, które mogą wyniknąć z działań ich firm.
Pozytywne wartości społeczne
Duże znaczenie ma tu odpowiedzialność korporacyjna. Celem społecznej odpowiedzialności biznesu jest oddawanie się społeczności, udział w akcjach filantropijnych i dostarczanie pozytywnej wartości społecznej. Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR) to zobowiązanie firmy do odpowiedzialnego i zgodnego z oczekiwaniami społeczeństwa zarządzania społecznymi, środowiskowymi i ekonomicznymi skutkami swojej działalności.
Firmy coraz częściej zwracają się do CSR, aby coś zmienić i zbudować pozytywną markę wokół swojej firmy. Odpowiedzialność korporacyjna polega na tym, że firmy przyglądają się, w jaki sposób mogą lepiej służyć społeczeństwu jako całości, poprawiając w ten sposób jego publiczny wizerunek i relacje. Do działań, które wpisują się w ten model należą: redukcja emisji, przestrzeganie praw pracowniczych i dotacje finansowe dla organizacji zajmujących się rozwiązywaniem problemów społecznych.
Lojalność i uczciwość
Współczesne modele zarządzania powinny uwzględniać problematykę odpowiedzialności korporacyjnej. Zachowanie ekologicznej i społecznej trwałości jest dziś problemem niemal filozoficznym, wkracza bowiem w rozważania na temat moralności. Moralność odnosi się do zestawu norm, które umożliwiają ludziom wspólne życie w grupach. To właśnie społeczeństwa określają jako słuszne. Czasami działanie w sposób moralny oznacza, że jednostki muszą poświęcić swoje krótkoterminowe interesy na rzecz społeczeństwa. Taki powinien być dzisiaj imperatyw dla biznesu.
Istnieje wiele standardów etycznych, których biznes powinien przestrzegać, jeśli chce być uważany za uczciwy. Istota biznesowego ekosystemu zawiera się w stwierdzeniu, że prawdziwy sukces nie opiera się jedynie na zysku finansowym, oprócz efektywności ważna jest też lojalność i uczciwość.