
Transport towarów Niemcy-Polska – co warto o tym wiedzieć?
Zlecenia transportu towarów o charakterze międzynarodowym, w tym transport towarów Niemcy Polska, wiążą się z koniecznością znajomości procedur obowiązującym w konkretnym kraju. Co warto wiedzieć w kontekście niemieckiego prawa transportowego? Poniżej garść wiedzy w pigułce!
CMR a realizacja zleceń na transport Niemcy-Polska
W przypadku realizacji zleceń transportowych dla przewoźników, która mają przebiegać poza granicami Polski – w tych przypadkach warto odwołać się do postanowień zawartych w CMR.
Podpisano ją w 1956 r. przez:
- Austrię,
- Białoruś,
- Bułgarię,
- Chorwację,
- Czechy,
- Danię,
- Estonię,
- Francję,
- Grecję,
- Hiszpanię,
- Holandię,
- Irlandię,
- Litwę,
- Łotwę,
- Norwegię,
- Niemcy,
- Polskę,
- Rosję,
- Szwajcarię,
- Włochy,
- Wielką Brytanię.
Zawarte postanowienia są obowiązujące przy realizacji działań o charakterze komercyjnym, które dotyczą płatnego transportu między minimum dwoma krajami, z których chociaż jedno uznaje postanowienia tej konwencji.
Jeżeli jesteś na etapie szukania przedsiębiorstwa, które będzie w stanie zrealizować zlecenia o takim międzynarodowym charakterze – skorzystaj z doświadczenia firmy M&W Spedition. Firma specjalizuje się między innymi w realizacji transportu towarów Niemcy-Polska, o czym można przeczytać na stronie https://www.mw-spedition.com/transport-towarow-polska-niemcy/. Oferta obejmuje kompleksową obsługę spedycyjną takich zleceń.
Transport towarów Niemcy – Polska a postanowienia konwencji
W ramach konwencji CMR uwzględniono m.in. tematy związane ze sposobem rozliczania szkód powierzonego ładunku. Co istotne – dzięki postanowieniom CMR wprowadzono także jednorodny dokument pozwalający na zawarcie umowy przewozu. Określa się go fachowo jako list przewozowy CMR. W odniesieniu do zawartych ustaleń wystawia się go w ramach trzech wersji – jedna z nich trafia do nadawcy, drugą zostawia sobie przewoźnik, a trzecia jest umieszczana razem z przesyłką i trafia finalnie do odbiorcy.
W momencie, gdyby doszło do wykazania jakiegoś skonkretyzowanego niedopatrzenia podczas realizacji zlecenia – w tej sytuacji przewoźnik powinien opatrzyć list przewozowy odpowiednią notatką. Jeśli tak się nie stanie – wtedy to on będzie wskazywany jako strona odpowiedzialna za powstały uszczerbek.
List przewozowy
W odniesieniu do postanowień zawartych w konwencji CMR to właśnie list przewozowy stanowi przykład jednego z nadrzędnych dokumentów, które dotyczą także realizacji transportu na trasie Niemcy – Polska.
Każdy z tych egzemplarzy powinien przedstawiać jasne i klarowne informacje – obowiązkiem przewoźnika jest zweryfikowanie wszystkich danych, które uwzględniono w ramach tego listu. CMR postuluje także konieczność realizacji obowiązków przez przewoźnika, które zostały nałożone przez nadawcę.
Reklamacje w transporcie
Konwencja CMR precyzuje również obowiązki, które powinien spełnić zleceniodawca względem firmy, której powierza usługę przewozu. Zawarto tam również zakres praw dotyczący zarządzania otrzymanym przez odbiorcę ładunkiem. W ramach CMR określono też szczegółowo sposób składania reklamacji z powodu niedopatrzenia w trakcie realizacji transportu oraz warunki dotyczące przekazania towaru oraz szczególnych sytuacji, w których finalny odbiorca może nie zgodzić się na przyjęcie towaru.
Gdy w momencie przekazania towaru odbiorca nie zgłasza zastrzeżeń co do kondycji ładunku – wówczas uznajemy tzw. domniemaną zgodność. Kolejne siedem dni to czas, w którym można zgłosić określone nieprawidłowości, które wcześniej mogły być trudne lub niemożliwe do wykrycia. Jeżeli jednak doszłoby do sytuacji, w której termin dostawy zostałby przekroczony – wtedy prawo zgłoszenia uwag wydłuża się do 21 dni.
Czy znajomość języka obcego u przewoźników jest konieczna?
Realizacja zleceń transportu towarów na kierunku Niemcy Polska wymaga dodatkowej znajomości obowiązujących procedur. Terminowość i skrupulatny obieg dokumentów to podstawa, a działanie w oparciu o uwzględnienie regulacji CMR przekłada się na jasne warunki współpracy dla każdej ze stron zaangażowanych w realizację zlecenia.