PolskaStrefa.pl PolskaStrefa.pl
poniedziałek 5 czerwca, 2023
  • Strona główna
  • Biznes
  • Ekonomia
  • Gospodarka
  • Inwestycje
  • Marketing
 Transport towarów Niemcy-Polska – co warto o tym wiedzieć?
Bezpieczeństwo Biznes Finanse Gospodarka Motoryzacja Prawo

Transport towarów Niemcy-Polska – co warto o tym wiedzieć?

by PolskaStrefa 24 sierpnia, 2022 0Komentarz

Zlecenia transportu towarów o charakterze międzynarodowym, w tym transport towarów Niemcy Polska, wiążą się z koniecznością znajomości procedur obowiązującym w konkretnym kraju. Co warto wiedzieć w kontekście niemieckiego prawa transportowego? Poniżej garść wiedzy w pigułce!

CMR a realizacja zleceń na transport Niemcy-Polska

W przypadku realizacji zleceń transportowych dla przewoźników, która mają przebiegać poza granicami Polski – w tych przypadkach warto odwołać się do postanowień zawartych w CMR.

Podpisano ją w 1956 r. przez:

  • Austrię,
  • Białoruś,
  • Bułgarię,
  • Chorwację,
  • Czechy,
  • Danię,
  • Estonię,
  • Francję,
  • Grecję,
  • Hiszpanię,
  • Holandię,
  • Irlandię,
  • Litwę,
  • Łotwę,
  • Norwegię,
  • Niemcy,
  • Polskę,
  • Rosję,
  • Szwajcarię,
  • Włochy,
  • Wielką Brytanię.

Zawarte postanowienia są obowiązujące przy realizacji działań o charakterze komercyjnym, które dotyczą płatnego transportu między minimum dwoma krajami, z których chociaż jedno uznaje postanowienia tej konwencji.

Jeżeli jesteś na etapie szukania przedsiębiorstwa, które będzie w stanie zrealizować zlecenia o takim międzynarodowym charakterze – skorzystaj z doświadczenia firmy M&W Spedition. Firma specjalizuje się między innymi w realizacji transportu towarów Niemcy-Polska, o czym można przeczytać na stronie https://www.mw-spedition.com/transport-towarow-polska-niemcy/. Oferta obejmuje kompleksową obsługę spedycyjną takich zleceń.

Transport towarów Niemcy – Polska a postanowienia konwencji

W ramach konwencji CMR uwzględniono m.in. tematy związane ze sposobem rozliczania szkód powierzonego ładunku. Co istotne – dzięki postanowieniom CMR wprowadzono także jednorodny dokument pozwalający na zawarcie umowy przewozu. Określa się go fachowo jako list przewozowy CMR. W odniesieniu do zawartych ustaleń wystawia się go w ramach trzech wersji – jedna z nich trafia do nadawcy, drugą zostawia sobie przewoźnik, a trzecia jest umieszczana razem z przesyłką i trafia finalnie do odbiorcy.

W momencie, gdyby doszło do wykazania jakiegoś skonkretyzowanego niedopatrzenia podczas realizacji zlecenia – w tej sytuacji przewoźnik powinien opatrzyć list przewozowy odpowiednią notatką. Jeśli tak się nie stanie – wtedy to on będzie wskazywany jako strona odpowiedzialna za powstały uszczerbek.

List przewozowy

W odniesieniu do postanowień zawartych w konwencji CMR to właśnie list przewozowy stanowi przykład jednego z nadrzędnych dokumentów, które dotyczą także realizacji transportu na trasie Niemcy – Polska.

Każdy z tych egzemplarzy powinien przedstawiać jasne i klarowne informacje – obowiązkiem przewoźnika jest zweryfikowanie wszystkich danych, które uwzględniono w ramach tego listu. CMR postuluje także konieczność realizacji obowiązków przez przewoźnika, które zostały nałożone przez nadawcę.

Reklamacje w transporcie

Konwencja CMR precyzuje również obowiązki, które powinien spełnić zleceniodawca względem firmy, której powierza usługę przewozu. Zawarto tam również zakres praw dotyczący zarządzania otrzymanym przez odbiorcę ładunkiem. W ramach CMR określono też szczegółowo sposób składania reklamacji z powodu niedopatrzenia w trakcie realizacji transportu oraz warunki dotyczące przekazania towaru oraz szczególnych sytuacji, w których finalny odbiorca może nie zgodzić się na przyjęcie towaru.

Gdy w momencie przekazania towaru odbiorca nie zgłasza zastrzeżeń co do kondycji ładunku – wówczas uznajemy tzw. domniemaną zgodność. Kolejne siedem dni to czas, w którym można zgłosić określone nieprawidłowości, które wcześniej mogły być trudne lub niemożliwe do wykrycia. Jeżeli jednak doszłoby do sytuacji, w której termin dostawy zostałby przekroczony – wtedy prawo zgłoszenia uwag wydłuża się do 21 dni.

Czy znajomość języka obcego u przewoźników jest konieczna?

Realizacja zleceń transportu towarów na kierunku Niemcy Polska wymaga dodatkowej znajomości obowiązujących procedur. Terminowość i skrupulatny obieg dokumentów to podstawa, a działanie w oparciu o uwzględnienie regulacji CMR przekłada się na jasne warunki współpracy dla każdej ze stron zaangażowanych w realizację zlecenia.

Udostępnij

Poprzedni artykuł
Następny artykuł

PolskaStrefa (Website)

administrator

Pozostaw komentarz Cancel reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnie wpisy
Biznes

Zwiększ zasięg fanpage na Facebook

22 maja, 2023
Ekonomia

Zrozumieć i docenić różnorodność: Jak badać różne segmenty rynku za

8 maja, 2023
Marketing

Książki o marketingu – obowiązkowe w bibliotece każdego marketera

25 kwietnia, 2023
Bezpieczeństwo

Księgowość dla spółki z o.o. – rzeczy, o których musisz

5 kwietnia, 2023

Kategorie treści

  • Bezpieczeństwo
  • Biznes
  • Budowa
  • Budownictwo
  • Cyfryzacja
  • Ekologia
  • Ekonomia
  • Finanse
  • Gospodarka
  • Inwestycje
  • Księgowość
  • Kultura
  • Marketing
  • Motoryzacja
  • Nieprzypisane
  • Podatki
  • Polska
  • Prawo
  • Przemysł
  • Wypoczynek
  • Zakupy
PolskaStrefa.pl PolskaStrefa.pl

Kontakt z redakcją:
redakcja@polskastrefa.pl

Dane redakcji

 

Biznes w Polsce

Zwiększ zasięg fanpage na Facebook

Zrozumieć i docenić różnorodność: Jak badać różne segmenty rynku za pomocą CATI

Książki o marketingu – obowiązkowe w bibliotece każdego marketera

Dlaczego warto pozycjonować wizytówkę w Google?

Targi rolnicze, na których warto się pojawić

Gospodarka

Zrozumieć i docenić różnorodność: Jak badać różne segmenty rynku za pomocą CATI

Czym jest pożyczka gotówkowa? To powinieneś wiedzieć

Co musisz wiedzieć o PIT-28? Złóż deklaracje podatkową PIT-28 do 2 maja 2023 roku

Jakie są popularne akcje giełdowe?

Lokata walutowa – czym jest? Czy warto ją założyć?

Dołącz do newslettera

© PolskaStrefa.pl 2023. Biznes | Inwestycje | Gospodarka